motorsport

Monte-Carlo Historique

24 de gener: 46 participants iniciaran des de Barcelona el Ral.li Monte-Carlo Històric

21/01/2014

Dels 308 equips inscrits distribuïts entre les 6 ciutats des de les quals prendran la sortida, el Morris Mini Cooper S amb el número 1, pilotat pels britànics Andrew McAlpine-Fred Gallagher, baixarà del podi instal·lat davant de la Catedral de Barcelona fent honor als 50 anys de la victòria d%u2019un Mini, el de Paddy Hopkirk-Henry Liddon, al Monte-Carlo de 1964.

Aquesta serà la dotzena vegada consecutiva que Barcelona capitalitzi una de les sortides del Ral.li Monte-Carlo Històric (24 al 29 de gener), que en la seva 17a edició protagonitzarà juntament amb Reims (França, 104 cotxes), Glasgow (Escòcia, 8 cotxes), Estocolm (Suècia, 10 cotxes), Oslo (Noruega, 10 cotxes) i el propi Monte-Carlo (130 vehicles), totes elles punt de partida d%u2019aquesta prova de regularitat. 46 seran els inscrits que sortiran des del podi instal·lat davant la Catedral de Barcelona a partir de les 19.20 hores del divendres 24 de gener. El RACC és un any més l%u2019organitzador d%u2019aquest esdeveniment esportiu i ciutadà, en un marc on fa poc més de tres mesos va sortir el RallyRACC del Campionat del Món FIA.

Aquesta 17a edició celebrarà el 50 aniversari de la victòria de Paddy Hopkirk-Henry Liddon al Ral.li Monte-Carlo de 1964, triomf aconseguit amb un Mini Cooper S, protagonista del cartell de la prova. Fent honor a aquesta efemèride, serà precisament un Mini fabricat aquest any, 1964, procedent de Gran Bretanya, lluint el dorsal número 1 i pilotat per Andrew McAlpine i Fred Gallagher, pilots que han triat Barcelona per prendre la sortida. Aquest tàndem, el copilot del qual ha estat un dels grans en el mundial de l%u2019especialitat, també va ser el primer en baixar del podi barceloní en la passada edició, en aquella ocasió amb un Lancia Fulvia HF 1600 de 1972. Cal recordar que aquesta prova monegasca és de regularitat i només poden ser inscrits aquells vehicles clàssics que hagin participat en la versió de velocitat d%u2019aquest ral·li entre 1955 i 1980. En aquesta edició 2014, una ciutat més s%u2019uneix a les diferents sortides amb un retorn de la prova a les capitals del nord, incloent Oslo i Estocolm que, al costat de Glasgow, pel seu recorregut superior als 2.000 quilòmetres, iniciaran l%u2019etapa de concentració el dijous 23.

Esportius clàssics durant tot el dia

A l%u2018avinguda de la Catedral no tan sols es donarà la sortida al ral·li a partir de les 19.20 hores d%u2019aquest divendres dia 24, sinó que al matí es realitzaran les verificacions administratives (10.00 a 12.30h) i tècniques (11.00 a 13.30h). Entre aquestes verificacions i la sortida, els vehicles romandran en règim de parc tancat per a delit dels espectadors.

Després de la sortida des de l%u2019avinguda de la Catedral, el recorregut barceloní està previst pels carrers Dr. Joaquim Pou, Via Laietana, Les Jonqueres, Plaça Urquinaona, Roger de Llúria, Gran Via de les Corts Catalans, Plaça Tetuán i Plaça de les Glòries, per sortir de Barcelona per la C-33 i enllaçar per l%u2019autopista E-15 per la qual els cotxes prosseguiran fins a la pròpia frontera francesa de La Jonquera.

Tots els itineraris de concentració com el que s%u2019inicia a Barcelona (1.047 km) convergiran en la població francesa de Die el dissabte 25 de gener, des de les 11.30 hores fins a les 16.27 hores, moment en el qual arribaran els participants que hagin pres la sortida des de la ciutat més llunyana, i després del tram de regularitat %u201CCime de Mas-Col de Gaudissart%u201D (7 km), es dirigiran al control de Saint-Nazaire-en-Royans per acabar l%u2019etapa de concentració a Valence. Com ja és habitual, aquesta ciutat acollirà l%u2019etapa de classificació el diumenge 26 conformant un bucle de 303 km. L%u2019etapa comuna constarà de dues parts: Valence-Valence (358 km) el dilluns 27 i Valence-Mònaco (444 km) el dimarts 28, amb arribada a la Quai Albert 1r a les 15.15 hores d%u2019aquest dia. L%u2019etapa final Mònaco-Mònaco (183 km), totalment de nit, s%u2019iniciarà a les 21h per acabar a les 01.30h del dimecres 29. La suma de km dels sortits de Barcelona fins a tancar la prova serà de 2.339.

Des de Barcelona, pilots de 8 nacionalitats, un d%u2019ells procedent d%u2019EEUU

Entre els 46 equips participants que sortiran des de Barcelona es troben pilots i copilots de 8 nacionalitats diferents. Curiosament, el grup més nombrós és el de pilots i copilots francesos, un total de 44, seguit dels espa-nyols (20), italians (20), britànics (2), monegascos (2), austríacs i alemanys (1 cada país) i 2 corredors d%u2019Estats Units, Quirina Louwman i Erich Schulte, que amb un Alfa Giulia Sprint GT de 1964 són habituals d%u2019aquesta cita i de moltes altres de clàssics a Europa, encara que normalment partien al Monte-Carlo des d%u2019alguna ciutat del nord.

El cotxe més antic, un Ford Anglia de 1961

Quant a marques de cotxes hi ha una gran varietat, amb Porsche com el grup més nombrós, un total de 8 unitats, tots del model 911 excepte un 924. Per quantitat segueixen Lancia Fulvia i Beta (un total de 7); Alfa Romeo dels models 2000 GTV i Giulia Super i Sprint (5); Volkswagen Golf i 1303 (5), Renault 5 Alpine (3); Mini Cooper S (3), Ford Anglia, Escort i Cortina (3), BMW 2002 Tii (2) i Peugeot 504 Coupé i 104 ZS (2), mentre que amb 1 única unitat estaran Saab 99, Alpine A-310, Fiat 127, Seat 1430, Mercedes-Benz 220 S, Lotus Elan, Simca Aronde P60 i MG 1100.

La unitat més antiga de quantes baixaran el podi des de Barcelona serà un Ford Anglia de 1961 procedent d%u2019Itàlia, amb Alessandro Olivieri i Gianandrea Redaelli (núm. 129). De 1962 està inscrit el Simca Aronde P60 d%u2019Eric Berard i Annie Bourgeois (núm. 291). De 1964 hi haurà quatre cotxes, l%u2019esmentat Mini Cooper S (núm. 1), Alfa Romeo Giulia Sprint GT (núm. 286) del tàndem americà ja citat; MG 1100 (núm. 307) conduït pels francesos Lionel i Marie-Claire Badesa; i un Mercedes-Benz 220 S (núm. 281) dels espanyols Alain i Manuel Alcázar.

Els cotxes més antics del total de 308 inscrits del ral·li són dues joies de 1956, que partiran de Reims: Un Jaguar XK140 Coupé (núm. 279) pilotat pels austríacs Karlis Mikelsons i Normunds Vuguls, i un Porsche 356 A 1600 S (núm. 36) que conduiran els francesos Roland i Miruna Medici.

Espanyols aspirants al podi

En la sortida barcelonina, el primer espanyol a baixar del podi ho farà en quart lloc; es tracta de l%u2019Austin Mini Cooper S (núm. 15) de 1965 de Mariano Muñoz-Moisés Álvarez. Són molts els pilots experts que prenen part en aquesta cita. Amb Renault 5 Alpine de 1979 i 1977, respectivament, dos habituals com Joaquín Verdegay-Enrique Ruiz-Giménez (núm. 27) i Antonio Sainz-Eloi Alsina (núm. 38). Giovanni Breda-Secundino Suárez tornaran a baixar la rampa amb un Lancia Fulvia HF 1.6 de 1971 (núm. 51) i també Salvador Albiñana-José Díaz, que portaran l%u2019únic Saab 99 EMS de 1973 (núm. 99).

Altres grans especialistes de la regularitat espanyola i catalana també es donaran cita a Barcelona, com és el cas del tàndem compost per Carles Miró-Jesús Arriezu, amb Porsche 924 Turbo de 1979 (núm. 231), guanyadors absoluts del Rally Costa Brava Històric de 2011 i del Rally Costa Brava FIA de 2010 i 2013. Altres equips locals seran Luis López-Enrique Júdez (VW Golf GTI de 1979, núm. 169); Gonzalo Mateo-Jésica Nebra (BMW 2002 Tii de 1972 núm. 204); Julio Ureña-Sébastien Gispert (Seat 1430 de 1974 núm. 233); i Alain i Manuel Alcázar (Mercedes-Benz 220 S de 1964 núm. 281).

Fent repàs als més de 300 equips que conformen aquesta edició del Ral.li Monte-Carlo Històric es troben importants pilots inscrits que opten al podi final: Alain Serpaggi-Jean-Pierre Prevost (núm. 12), el veterà Jean Ragnotti-Michel Duvernay (núm. 8); Michel Léclere-Vincent Roussel (núm. 17), tots tres amb Renault 8 Gordini de 1969 del Renault Classic Team que un any més es bolca en la cita; Bob Neyret-Jacques Vartanian (Citroën DS21 de 1966 núm. 21); Claude Laurent-Dominique Laurent (Daf 66 Marathon de 1975 núm. 28); o el propi tàndem guanyador de l%u2019edició 2012 i 2010, amb José Lareppe aquest any copilotat per David Lieven (Opel Kadett GTE de 1978 núm. 44) i Joseph Lambert, que en aquesta ocasió s%u2019asseurà a la dreta de Raymond Durand, amb un altre Kadett, en aquest cas de 1977 (núm. 57).

A més de l%u2019organització del RACC, la sortida barcelonina del Monte-Carlo Històric compta amb la col·laboració especial de l%u2019Ajuntament de Barcelona, l%u2019Agència Catalana de Turisme, Saba Aparcaments i el diari Sport.