Noticias
El RACC convida a descobrir la història de la Fórmula 1 a Catalunya al llibre “La Penya Rhin, el RACC i la Fórmula 1”
26/11/2024
• El vincle del Club amb l’F1, fruit d’una història de passió per l’esport del motor des de fa més de cent anys • L’obra conté fotografies d’un gran valor testimonial de curses des de 1908 fins a l’actualitat • Campions del món com Fangio, Stewart, Rindt, Fittipaldi, Lauda, Senna i Schumacher, entre molts altres, han deixat a Catalunya una empremta inoblidable
Aquest dimarts s'ha presentat el llibre del RACC "La Penya Rhin, el RACC i la Fórmula 1", escrit pels periodistes Josep Viaplana, Valentí Fradera i Josep M. Miret. L'obra, editada per l'entitat, relata la història de la Fórmula 1 a Catalunya, desgranant la trajectòria de 116 anys de curses. Per il·lustrar-ho, el llibre recull fotografies originals i de gran valor documental de carreres des de principis del segle XX fins a l'actualitat i reviu les fites històriques i els moments esportius memorables des de Nuvolari fins a Verstappen.
Per en Josep Mateu, president del RACC, "Aquest treball reconeix l'esforç d'un país, encapçalat per entitats, com el RACC i la Penya Rhin, per situar-se al màxim nivell de l'esport del motor". Segons el president del RACC, "La Fórmula 1 ha contribuït a la transformació i al creixement econòmic i social del nostre territori. Entendre com es va gestar i com s'ha aconseguit mantenir-la durant tants anys ens ha d'encoratjar a treballar amb una mirada a llarg termini per fer front als reptes actuals i als que vindran".
Mateu ha assegurat que el Club no ha deixat mai de treballar perquè es puguin celebrar esdeveniments d'aquest tipus a Catalunya i ha recordat noms propis que han fet possible que el país s'hagi convertit en la seu de referència del Gran Premi a tot el món: Frick Armangué, Joaquim Molins, Salvador Fàbregas i Sebastià Salvadó. "La història de l'F1 i el RACC ve de lluny, és una història de pioners i innovadors, de reptes i de superació, de col·laboració i de complicitats; una història de passat, de present i de futur", conclou el president del RACC.
La història
L'obra es remunta als orígens de l'automobilisme esportiu, que va néixer al nostre país estretament vinculat al desenvolupament tecnològic i que, de seguida, es va convertir en una oportunitat per compartir coneixement d'àmbit internacional i per projectar el país al món. A la vegada, les competicions de motor van esdevenir una ocasió única perquè els ciutadans poguessin gaudir de prop dels vehicles més moderns i avançats, una oportunitat fins llavors només a l'abast dels aficionats que es podien permetre el luxe de visitar les exposicions internacionals i els salons de l'automòbil que se celebraven a Europa.
Alguns dels principals esdeveniments recollits en aquesta publicació són l'organització pel RACC de la Copa Catalunya, el 1908, que va ser la primera cursa en Circuit d'Espanya i precedent de la Fórmula 1; el naixement de la Penya Rhin, l'associació esportiva que, juntament amb el RACC, va organitzar als anys 20 i 30 curses en circuits de carreteres, a l'Autòdrom de Terramar i als circuits urbans de Montjuïc i Pedralbes; i el paper del RACC en la recuperació de la competició a Montjuïc a finals dels anys 50, un cop acabat el llarg període de postguerra que va paralitzar tota l'activitat esportiva.
Alhora, el llibre repassa esdeveniments claus de la història moderna i el paper dels seus protagonistes, com Sebastià Salvador o Josep Lluís Vilaseca, que van fer possible construir el Circuit de Barcelona Catalunya i recuperar i mantenir la Fórmula 1 al nostre país després que Montjuïc deixes d'acollir curses el 1975.
Curses i pilots que van fer història al nostre país
La publicació també recull les fites esportives dels grans pilots que han fet història a la Fórmula 1 al nostre país com: Nuvolari, Caracciola, Rosemeyer, Chiron i Varzi, als anys trenta; Fangio, Ascari, González i Farina, als cinquanta; Stewart, Rindt, Fittipaldi i Lauda als seixanta i setanta; Prost, Senna, Mansell, Berger i Patrese, als noranta i Schumacher, Alonso, Hamilton, Vettel, Marc Gené, Pedro de la Rosa, Carlos Sainz Jr o Verstappen, al segle XXI.
La seva presència als Grans Premis celebrats a Catalunya han deixat una empremta impossible d'oblidar i el llibre del RACC, produït per Viena Edicions i amb la coordinació d'Enric Viladot i Marta Bes, en recull els moments més emocionants.
Entre les instantànies més èpiques, hi consten les de Nuvolari corrent als Grans Premis de la Penya Rhin a Montjuïc l'any 1933, la d'Emerson Fittipaldi lluïnt el número 1 el 1975 o les espurnes dels monoplaces de Senna i Mansell lluitant frec a frec a la recta principal, al primer Gran Premi celebrat a Montmeló l'any 1991.
Els autors
Josep Viaplana (Sant Feliu de Codines, 1960): Periodista esportiu des de 1982, es va especialitzar en el món del motor l'any 1988. Ha seguit els campionats del món de Fórmula 1, MotoGP, ral·lis i setze edicions del Dakar, principalment per al diari Sport i la revista Autohebdo Sport.
Valentí Fradera (Barcelona, 1969): És un apassionat de tot allò que tingui rodes i un motor i un estudiós de la historia de l'automobilisme. Del taulell de La Llibreria del Motor va saltar a la redacció de l'edició espanyola de F1 Racing, el 1999. Col·labora amb el diari l'Esportiu i amb diversos mitjans especialitzats.
Josep M. Miret (Barcelona, 1961): Periodista esportiu a El Correo Catalán, TVE Catalunya i Catalunya Ràdio. El 1989 va entrar al RACC per incorporar-se en l'equip fundacional del Circuit, del qual va ser cap de premsa de 1991 a 2006. Avui és responsable de la direcció de Comunicació i Imatge del RACC i del negoci B2B de l'entitat.