motorsport

Noticias

El RACC ret homenatge a Ezpeleta i Palou en els Premis RACC MotorSport

22/12/2025

• Els Premis RACC MotorSport es confirmen com la gran gala de l'esport del motor • Premiats tots els pilots RACC que han destacat en la temporada 2025 • L’any 2025 set Pilots RACC han estat proclamats Campions del Món

El RACC i la seva divisió esportiva RACC MotorSport han celebrat la gala anual en la qual s'han distribuït els premis i reconeixements als campions del club, pilots de totes les disciplines de les 2 i 4 rodes que durant la temporada 2025 han obtingut títols o aconseguit resultats rellevants en competició.

En la vetllada han sigut homenatjades dues personalitats vinculades al club, que per la seva trajectòria i assoliments han merescut el reconeixement del RACC: el pilot Àlex Palou, quatre vegades campió de les IndyCar Sèries i guanyador de les 500 Milles d'Indianapolis, i Carmelo Ezpeleta, màxim responsable de MotoGP des que va assumir el càrrec a Dorna l'any 1991, i anteriorment director de la construcció del Circuit de Catalunya.

La gala ha comptat amb la presència de destacades personalitats esportives, polítiques i socials, així com d'una bona part dels pilots, copilots i oficials que formen part de l'esport del motor a Catalunya. Josep Mateu, president del RACC, ha confirmat que "retre homenatge a figures com Carmelo Ezpeleta i Àlex Palou és reconèixer dues trajectòries que han portat el motor al més alt nivell internacional. Són referents que exemplifiquen els valors de lideratge, innovació i passió que volem transmetre a les noves generacions".

L'homenatge a les dues personalitats presents ha significat una important fita que ha confirmat aquests Premis RACC MotorSport com la gran gala de l'esport del motor català. Aquest és el perfil resumit de tots dos guardonats:

Àlex Palou Montalvo (28 anys, Sant Antoni de Vilamajor) es va iniciar en el món del karting i en els seus primers anys va passar a formar part dels pilots RACC com a membre del programa de Joves Pilots del Circuit de Catalunya, iniciativa que li va permetre mostrar molt aviat el seu talent. En la seva trajectòria inicial va participar en campionats internacionals de monoplaces en els quals va destacar.

El 2017 Palou va fer el salt al Japó, participant en diversos campionats (3r en Fórmula 3 el 2017; 3r en Súper Fórmula el 2019 i Súper GT) que va combinar amb altres a Europa. Va ser aquesta època la que li va permetre entrar en contacte amb la competició nord-americana. El 2020 va fitxar per l'equip Dale Coyne Racing per disputar la seva primera temporada en la IndyCar, aconseguint pujar una vegada al podi. L'any 2021 va ser contractat pel seu actual equip, Chip Ganassi Racing, on ha protagonitzat la seva meteòrica progressió fins a la cúspide de l'automobilisme dels EE.UU.

En el primer any amb aquest equip, 2021, no tan sols va guanyar les seves primeres tres curses en la IndyCar Sèries, sinó que es va imposar en el campionat a final de temporada i va acabar 2n en les 500 Milles d'Indianapolis. Tenia 23 anys i ja era el número 1. El 2022 va guanyar una cursa però va acabar 5è del campionat; el 2023 (5 victòries) va recuperar el títol que va revalidar tant l'any següent (2 victòries) com en aquest 2025 (8 victòries, una de les quals a les 500 Milles d'Indianapolis).

El que ha aconseguit Àlex Palou els últims cinc anys no té parangó en l'automobilisme mundial. En un espai de temps tan breu s'ha convertit en un dels pilots d'automobilisme més importants del món i en un autèntic ídol de masses als Estats Units. La manera d'afrontar les competicions i la seva tremenda qualitat i velocitat en circuits ovals, permanents o urbans, el converteixen en un dels grans campions del moment.

Carmelo Ezpeleta Peidró (79 anys, Barcelona) és un dels més importants dirigents de l'esport del motor mundial, gràcies a la seva iniciativa i a les grans responsabilitats assumides. Pilot motociclista aficionat en els seus anys d'estudiant, va córrer en circuits i proves de muntanya i també de copilot amb amics de Barcelona, amb els qui sovint compartia el volant. Aviat va fer el pas a pilot, participant en campionats com la Copa R-8 TS i la F-1430, però la seva inquietud el va portar a sol·licitar ajuda a amics, aficionats i també a empreses per a crear un circuit: Calafat, pista que va ser inaugurada al setembre de 1974.

El recolzament per al món del motor que va suposar la construcció de la pista tarragonina no va estar mancat de problemes, però Ezpeleta els va superar tots i va convèncer a les autoritats perquè Calafat es mantingués actiu com una instal·lació necessària després de la desaparició de Montjuïc. Mentre consolidava Calafat, va rebre en 1978 l'oferta del RACE per dirigir les activitats del club i del circuit del Jarama, responsabilitat que va mantenir deu anys.

Va donar per finalitzada aquesta etapa el 1988 en rebre la proposta del Reial Automòbil Club de Catalunya de dirigir la construcció del Circuit de Catalunya i les activitats esportives de l'entitat. Nomenat Director General del consorci, el Circuit va ser inaugurat el 10 de setembre del 1991 i aquell mateix any s'hi va disputar el primer Gran Premi de Fórmula 1. També en aquella temporada tan prolífica el RACC va organitzar la seva primera prova del Campionat del Món de Ral·lis –avui dia RallyRACC– i va dur a terme una intensa activitat esportiva.

Després d'una enorme labor en els poc més de tres anys que va estar en el RACC, Carmelo Ezpeleta va entrar l'any 1991 a l'empresa Dorna Sports, sent nomenat Conseller Delegat set anys més tard. Com a màxim responsable de Dorna va transformar per sempre més el Campionat del Món de Motociclisme, elevant-lo fins a les cotes actuals com un dels esports amb més audiència i popularitat del món.

7 Campions del Món, 5 d'Espanya i 1 de Portugal
La nòmina de campions RACC en la temporada 2025 ha estat nombrosa, ni més ni menys que set Campions del Món, cinc d'Espanya i un de Portugal. Segons el President del RACC, Josep Mateu, "ens sentim especialment orgullosos de premiar a tots els pilots RACC que han destacat aquesta temporada, amb una representació excepcional de set campions del món. Aquest èxit col·lectiu confirma la força del nostre planter i el paper clau del RACC en l'impuls del talent i de l'esport del motor".

A més de l'homenatjat Àlex Palou, en automobilisme han rebut els seus guardons Dani Sordo (Campió de Portugal de Ral·lis), José Antonio ‘Cohete' Suárez i Alberto Iglesias (campions del Supercampeonato de Espanya de Rallyes), Gil Membrado i Alejandro "Jandrín" López (Campions d'Espanya de Ral·lis de Terra) i Pepe Arqué (Campió d'Espanya de Car Cross).

En motociclisme els títols mundials han estat sis: Marc Márquez (MotoGP), Josep García (FIM EnduroGP), José Antonio Rueda (Moto3), Berta Abellán (TrialGP Women), Brian Uriarte (FIM JuniorGP) i Shengbo Sun (FIM MotoMini World Sèries). En dues rodes, els pilots destacats que no han pogut aconseguir el títol en les seves respectives especialitats han estat: Àlex Márquez (2n MotoGP), Ángel Piqueras (2n Moto3), Carlos Cano (2n European Talent Cup) i Daniela Guillén (3a FIM Women's MX World Championship).

Quant a automobilisme, els resultats també han estat excel·lents, començant pels guanyadors de tres campionats monomarca o regionals: Arnau Bartés (Copa Hyundai i20N Rallye), Sergi Francolí i Xevi Moreno (Toyota GR Yaris Cup) i Sergi Pérez (Campionat de Catalunya de Ral·lis de terra). En el panorama internacional els pilots RACC són grans volants del moment: Albert Costa (2n IMSA Weathertech Sportscar Championship GTD Pro), Miquel Molina (3r FIA Hypercar WEC), Dani Juncadella (3r LMP2 European Le Mans Sèries) i José María ‘Mari' Boya (3r FIA Fórmula 3).

Volant RACC – Trofeu WERACE i PromoRACC
Com cada any, els guanyadors de les diferents fórmules de promoció han tingut protagonisme propi. El Volant RACC-Trofeu WERACE ha premiat als tres primers equips i ha reconegut el treball dels patrocinadors. Els guanyadors absoluts han estat Kilian Santana i Isaac Pujol. En la PromoRACC de motociclisme els guanyadors aquest 2025 han estat Àlex Pérez (PromoRACC 1), Zaal Farhand (PromoRACC 2) i Bryan Gutiérrez (PromoRACC GP2), havent sigut també reconeguda la col·laboració de la Federació Catalana de Motociclisme.

Com a colofó a aquesta magnífica vetllada, s'han lliurat plaques de reconeixement a totes les entitats i empreses col·laboradores en les activitats de RACC MotorSport, entre les quals el 60 RallyRACC Catalunya – Costa Daurada i el 9è Rally Catalunya – Costa Daurada Legend.