Monte-Carlo Historique
Menu Històrics
Informació
El diumenge 27 de gener, sortida del Ral.li Monte-Carlo Històric des de Barcelona
Més de 50 equips creuaran el podi instal.lat davant la Catedral per iniciar un dur periple de sis dies de competició.
Barcelona, 22 de gener de 2013.– Per onzena vegada consecutiva, Barcelona serà seu d’una de les sortides del Ral.li Monte-Carlo Històric, la prova de regularitat automobilística més important del món i la que registra major inscripció de totes les d’aquest estil. L’especial programació d’aquesta edició de la prova monegasca reservada a vehicles que hagin participat en la seva versió de velocitat entre 1955 i 1980, fa que la sortida tingui lloc el diumenge, 27 de gener, una vegada més des de l’avinguda de la Catedral de Barcelona, marc on fa poc més de dos mesos va sortir el RallyRACC del mundial.
Com succeïa abans, el XVI Ral.li Monte-Carlo Històric celebra sortides des de diferents capitals europees. Al costat de la de Barcelona organitzada pel RACC també hi haurà sortides a Copenhaguen (Dinamarca), Glasgow (Gran Bretanya), Reims (França) i Monte-Carlo. 52 són els cotxes que han triat la Ciutat Comtal per prendre la sortida de la qual serà l’edició núm 16. La cursa compta amb un total de 313 equips inscrits festejant l’ambient que hi havia en els Ral•li Monte-Carlo dels anys 60 i 70. En el cartell de la prova es mostra la commemoració del triplet de berlinetes Alpine-Renault A110 que van copar el podi el 1973, marca que torna a aquesta cursa amb alguns dels pilots d’antany com Jean-Claude Andruet (guanyador de 1973), Jean Vinatier, Alain Serpaggi i Jean Ragnotti (guanyador de 1981).
A l’avinguda de la Catedral no només es donarà la sortida a la cursa a partir de les 17 hores d’aquest diumenge dia 27, sinó que al matí es realitzaran les verificacions administratives (de 9 a 12h) i tècniques (de 10 a 15h). Entre aquestes verificacions i la sortida, els cotxes romandran en règim de parc tancat per a delit dels espectadors.
La sortida del primer vehicle, el Lancia Fulvia HF 1600 de 1972 dels britànics Andrew McAlpine i Fred Gallagher, està prevista a les 17 hores en punt i la resta de cotxes creuaran el podi a partir d’aquest moment en intervals d’un minut.
El recorregut barceloní després de la sortida de l’avinguda de la Catedral serà pels carrers Dr. Joaquim Pou, Via Laietana, Les Jonqueres, Plaça Urquinaona, Roger de Llúria, Gran Via de les Corts Catalans, Plaça Tetuán i Plaça de les Glòries, per sortir de Barcelona per la C-33 i enllaçar per l’autopista E-15 per la qual els cotxes prosseguiran fins a la pròpia frontera francesa de La Jonquera.
Tots els itineraris de concentració com el que s’inicia a Barcelona convergiran a Valence, que serà la ciutat central del ral•li durant dues nits (etapa de classificació), temps en el qual els concursants recorreran les cèlebres carreteres de les comarques d’Ardèche i de l’Haute-Loire, i trams com Burzet o Saint-Bonnet-le-Froid. El recorregut fins a Mònaco (etapa comuna), amb una parada a Gap, permetrà la disputa de proves clàssiques del «Monte», començant per Saint-Jean-en-Royans per acabar al Col de Corobin. Per concloure, l’etapa final, que es disputarà del dijous 31 al divendres 1 de febrer, passarà pel cèlebre Col de Turini a través d’una nit curta en horaris però intensa en emocions.
104 pilots, de 9 nacionalitats diferents
Entre els 52 equips participants que sortiran des de Barcelona hi ha pilots i copilots de 9 nacionalitats diferents. Curiosament, el grup més gran és el de pilots i copilots francesos que en sumen 43, seguit pels espanyols –un total de 22–, gairebé la meitat dels gals malgrat ser els amfitrions. També hi ha 12 inscrits italians, 11 letons, 5 russos, 4 noruecs, 4 anglesos, 2 suïssos i 1 monegasc que completen els representants de les nou nacionalitats.
Queda patent que la bellesa de la ciutat captiva a molts participants de fora, que fan centenars de quilòmetres per sortir des de Barcelona en comptes de fer-ho des de localitats més properes. En contraposició, hi ha un únic equip espanyol que pren la sortida des de Monte-Carlo; es tracta de Rafael Fernández-Cosín, al que copilotará Alberto de Pablos, a bord d’un Lancia Fulvia de 1970.
Quatre muntures de la firma Gaz, de 1960, les més antigues i curioses
EQuant a marques de cotxes, 20 hi seran representades, amb Porsche com el grup més nombrós amb un total de 14 unitats. Per quantitat seguiran Lancia i Volkswagen (les dues amb 5), la curiosa firma russa Gaz (4); Alfa Romeo, Peugeot, Austin-Mini i Moskvich amb 3; amb 2 unitats Ford; mentre que amb una única unitat hi haurà Saab, Alpine-Renault, Innocenti, Fiat Abarth, Triumph, BMW, Renault, Seat, Citroën i Mercedes-Benz.
Quatre muntures de 1960 de la poc coneguda firma russa Gaz seran les més antigues que sortiran des de Barcelona: Es tracta d’un grup de Volga M21, tots ells procedents de Letònia i amb tripulants d’aquest país que en la passada edició ja van prendre la sortida des de Barcelona. A més d’aquestes peculiars muntures que semblen tretes d’una pel•lícula del teló d’acer, entre els més clàssics se situen diversos cotxes, com el Porsche número 114 que pilotaran Carles Berengé i Francisco Urpí, un bonic 356SC; un vistós Ford Mustang del tàndem francès compost per Pierre-Hervé Monieque i Daniel Rocher, amb el núm. 226; i un espectacular Mercedes-Benz 220S que faran evolucionar els espanyols Alain i Manuel Alcazar.
De 1965 creuarà el podi un elegant Volkswagen 1500S amb el que competirà un dels equips que més quilòmetres haurà fet per desplaçar-se a Barcelona, sense explicar el contingent rus i letó, amb la noruega Ingrid Moe i el seu copilot Renèe Bordlie en l’habitacle; o un Porsche 911 dels italians Ben Walter i Andrea Capsoni; o un espectacular Morris Mini Cooper S procedent de Gran Bretanya, amb Anthony i Tessa Hart al seu volant; o un altre Porsche 911 d’Andrea Tonoli i Lorenzo Toninelli que s’hauran desplaçat des d’Itàlia. Entre els més espectaculars es comptarà l’únic Alpine-Renault que aquesta vegada creuarà el podi barceloní, un A310 V6 de 1977 dels francesos Antoine Leclerc i Nicolas Joffre.
El cotxe més antic de tots sortirà, en aquesta edició, des de Glasgow. Es tracta d’un Holden 48/215 fabricat el 1951 i en el qual evolucionaran els austríacs Craig Lowndes i Gary Poole. Seguirà per antiguitat un Lancia Aurelia B20 de 1954 que sortirà de Reims amb Thanos Michaelides i Marios Peleties en el seu habitacle; o el Wartburg 311 de 1959 que sortirà des de Monte-Carlo conduït pels alemanys Gerhard i Franck Richter.
Espanyols aspirants al podi
Quant a pilots, el primer equip a prendre la sortida des de Barcelona serà el format per Andrew Mcalpine i Fred Gallagher, excopilot mundialista triomfador en 5 curses puntuables, a bord d’un Lancia Fulvia HF 1600 de 1975, que lluirà el número 8. A aquest el seguiran dos més Fulvia, en aquest cas amb tripulació nacional: Francisco Ortega Cedrón-Secundino Suárez (núm. 40) i Giovanni Breda-Javier Alana (núm. 48). Els grans especialistes de la regularitat espanyola i catalana es donaran cita a Barcelona, com és el cas del tàndem compost per Carles Miró i Jesús Arriezu (Porsche 924), guanyadors absoluts del VIII Rally Costa Brava Històric el 2011 o del Rally Costa Brava en Regularitat FIA el 2010. També hi haurà el binomi pare-fill format pels Sagi (Porsche 911); Carles Berengé-Francisco Urpí (Porsche 356SC)… O Raffaello Raimondo (Porsche 911), guanyador en Regularitat del Rally Costa Brava de 2011, copilotat en aquesta ocasió pel barceloní Eloi Alsina.
Donant repàs als més de 300 equips que conformen aquesta edició del Ral.li Monte-Carlo Històric es troben importants pilots inscrits que opten al podi final, tres d’ells amb Alpine Renault A110 com són Alain Serpaggi-Jean Pierre Prevost; el veterà Jean Ragnotti amb Francis Mercier; o Jean-Claude Andruet, copilotat per Michèle Espinos-Petit “Biche”, o el propi tàndem guanyador de la passada edició format per José Lareppe i Joseph Lambert (Opel Kadett GTE de 1978), que també van vèncer aquesta prova farà ja tres edicions.
A més de l’organització del RACC, la sortida barcelonina del Monte-Carlo Històric compta amb la col•laboració especial de l’Ajuntament de Barcelona, l’Agència Catalana de Turisme, Saba Aparcaments, Barna Centre i diari Sport.